Help, ik heb stekkerstress! Zo laad je zonder stress je elektrische wagen op

De overstap naar elektrisch rijden is hoe dan ook een slimme keuze, maar het brengt ook nieuwe vragen met zich mee. Hoe werkt laden precies? Hoe ver geraak je? Wat als je onderweg moet bijladen? Die onzekerheid noemen we stekkerstress. Gelukkig is die perfect te vermijden met een beetje inzicht en de juiste voorbereiding. In dit artikel geeft expert Martijn Dekker, Delivery Advisor bij D’Ieteren Mobility Company, een antwoord op al je vragen.
Wat is stekkerstress en waar komt het vandaan?
Volgens Martijn is de zogenaamde stekkerstress vandaag erg herkenbaar, vooral nu de elektrische vloot stevig groeit: “Een jaar geleden reden veel klanten nog met hybride wagens, dan hielden ze hun verbrandingsmotor als back-up. Maar nu de overstap naar full electric overneemt, zie je bij veel mensen twijfel ontstaan.”
Stekkerstress ontstaat vaak uit onbekendheid. Waar we met een traditionele wagen simpelweg tanken tot we vol zitten, vraagt elektrisch rijden net iets meer voorbereiding. Maar hoe doe je dat best? Hoelang duurt laden? Moet je tot 100% laden? En wat als je onderweg bent?
Martijn ziet het dagelijks bij klanten: “De grootste drempel is de angst voor een lege batterij onderweg, zeker als mensen op reis vertrekken of lange ritten plannen.” Volgens deze expert zijn deze zorgen begrijpelijk, maar vaak onterecht. Het is vooral een kwestie van gewenning. Met wat basiskennis en slimme tools kan je zonder stress op pad.
Hoe laad je correct?
Stap 1: sluit de kabel aan
- Bij publieke laadpalen zonder vaste kabel gebruik je je eigen kabel: steek eerst de stekker in de laadpaal, en daarna pas in je wagen.
- Bij snellaadpalen hangt de kabel er al aan, die steek je rechtstreeks in je wagen.
Let op: snelladers zijn veel krachtiger, maar duurder en minder vriendelijk voor je batterij.
Stap 2: start de laadsessie
- Scan de laadkaart of volg de instructies op de paal of in je applicatie.
- De laadsessie start automatisch zodra de verbinding goed is.
- Je wagen vergrendelt de kabel zodat die niet per ongeluk loskomt.
Handig om te weten: publieke laadpalen hebben een maximale laadtijd van 6 uur. “Wij bieden laadschijven aan waarop je aangeeft wanneer je wagen geladen is. Zo weten andere gebruikers wanneer het laadpunt weer vrijkomt”, aldus Martijn.
Stap 3: stoppen met laden en loskoppelen
- Beëindig het laden via je app of de laadpaal.
- Ontgrendel je wagen, zodat je de kabel veilig kan losmaken.
- Haal eerst de stekker uit de wagen, daarna uit de laadpaal.
- Vergeet je kabel niet op te bergen in de koffer.
Martijn legt het beeldend uit: “In de elektricienwereld spreken we over mannetjes en vrouwtjes. De aansluiting op de laadpaal is het vrouwtje. Die sluit je eerst aan: ladies first. Daarna volgt het mannetje: de stekker die je in de wagen steekt.”
Hoe haal je het maximale uit je batterij?
Veel mensen vragen zich af of ze hun wagen volledig moeten opladen. Martijn raadt het af: “Laden tot 80% is beter voor je batterij. Het houdt de stroom vrij, waardoor je batterij langer meegaat.” Vraag je je nu af of je dan ’s nachts je wekker moet zetten om het laden te stoppen? Gelukkig niet. “De meeste wagens hebben apps of ingebouwde timers waarmee je eenvoudig een limiet instelt. Je krijgt dan een melding zodra het laden klaar is”, legt Martijn uit.
Daarnaast deelt Martijn een slimme tip om het maximale uit je batterij te halen: verwarm of koel je wagen terwijl hij nog aan de laadpaal hangt. Ook dat kan via de app. “Je wagen opwarmen terwijl je wagen laadt, zorgt ervoor dat de energie rechtstreeks van de laadpaal komt, in plaats van uit je batterij,” legt hij uit. “Zo behoud je je volle actieradius en stap je bovendien altijd in een comfortabele, warme wagen.”
Slimme tips om stressvrij de weg op te gaan
- Gebruik altijd de interne navigatie van je wagen: die houdt rekening met de status van je batterij en toont je de dichtstbijzijnde laadpunten.
- Ken je laadkaarten: niet elke laadpaal laat alle kaarten toe. Check op voorhand waar je laadkaart werkt.
- Plan je rit voor lange afstanden: als je vooraf weet waar je kan laden, rij je veel relaxter.
- Kijk niet alleen naar de actieradius, maar ook naar de laadsnelheid van je wagen: veel mensen focussen zich nog te veel op hoe ver ze met een volle batterij kunnen rijden. Maar minstens even belangrijk — en vaak zelfs belangrijker — is hoe snel je auto opnieuw opgeladen is. Zeker onderweg maakt dat een groot verschil. Dankzij het uitgebreide netwerk van snellaadstations hoef je vandaag de dag nauwelijks tijd te verliezen. Moderne elektrische wagens kunnen op korte tijd tot 80% bijladen, vaak in minder dan een halfuur. Ideaal om even een koffie te drinken of je benen te strekken. Zo blijf je mobiel zonder lange onderbrekingen. De echte gamechanger? Begrijpen dat je laadt wanneer het nodig is, niet pas wanneer je batterij leeg is. Een korte laadstop hier en daar past perfect in je reistraject, en zorgt ervoor dat je altijd met voldoende batterij aankomt — zónder stress.
Waarom nog twijfelen?
Na al die tips komt het volgens expert Martijn vooral neer op één simpele strategie: vooruitdenken. “Plannen maakt echt het verschil,” benadrukt hij. “Je kan in je app makkelijk vaste vertrektijden instellen, bijvoorbeeld elke ochtend in de week om 8 uur. Dan weet je wagen precies wanneer hij volgeladen en voorverwarmd moet zijn.” Zo voorkom je last-minute stress en zorg je voor optimaal comfort en batterij-efficiëntie.
“In het begin is het even wennen,” geeft Martijn toe. “Maar na een paar ritten zit het in je vingers. Dan stelt laden helemaal niets meer voor en is stekkerstress verleden tijd.”
Wil je zonder zorgen overstappen op elektrisch rijden?
Onze experten bij D’Ieteren Mobility Company staan voor je klaar met advies op maat, zodat jij perfect voorbereid de weg op gaat. Maak een afspraak of boek een testrit in een van onze concessies. Contact | D'Ieteren Mobility Company


